Prawa Pacjenta
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót
Prawa Pacjenta
Edukacja Pacjentów jest jednym z elementów procesu podnoszenia standardu świadczeń opieki zdrowotnej. Im lepiej Pacjent będzie poinformowany, tym chętniej będzie współpracował z personelem medycznym.
Celem takiej współpracy jest partnerstwo i relacja oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Gdzie są dostępne prawa pacjenta?
- Prawa Pacjenta dostępne są w każdej medycznej komórce organizacyjnej Szpitala.
- Prawa Pacjenta dla osób niewidomych opracowane alfabetem Braille'a dostępne są w :
- punktach przyjęć planowych w budynkach SSW i GOK - w dni powszednie w godz. od 7:00 do 15:00
- rejestracjach SOR w budynkach SSW i GOK - w dni powszednie od 15:00 do 7:00 oraz w dni wolne od pracy
- Informator o prawach Pacjenta opracowany przez Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej dostępny w wersji elektronicznej - Poradnik o prawach pacjenta w formie obrazkowej książki - pdf 1,31 MB
Komu przysługuje prawo do świadczeń?
Konstytucja gwarantuje każdemu prawo do ochrony zdrowia, jednak nie każdy ma prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z Ustawą, prawo do leczenia i korzystania ze świadczeń na zasadach w niej określonych mają ubezpieczeni, czyli:
- wszystkie osoby objęte powszechnym, obowiązkowym i dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym w Narodowym Funduszu Zdrowia,
- członkowie rodziny osoby ubezpieczonej- zgłoszeni do ubezpieczenia: dzieci, małżonkowie – mąż, żona (ale nie konkubenci), krewni wstępni (rodzice, dziadkowie) pozostający z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym,
- osoby nieubezpieczone (posiadające obywatelstwo polskie i zamieszkujące na terytorium RP),
- osoby bezrobotne zarejestrowane w urzędzie pracy,
- osoby uprawnione do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji.
Poza wymienionymi, do świadczeń mają prawo następujące osoby:
- które były narażone na zakażenie poprzez kontakt z osobami zakażonymi lub materiałem zakaźnym – w zakresie badań w kierunku błonicy, cholery, czerwonki, duru brzusznego durów rzekomych A, B i C, nagminnego porażenia dziecięcego,
- uzależnione od alkoholu – w zakresie leczenia odwykowego,
- uzależnione od narkotyków,
- z zaburzeniami psychicznymi – w zakresie psychiatrycznej opieki zdrowotnej,
- pozbawione wolności,
- cudzoziemcy umieszczeni w strzeżonym ośrodku lub przebywający w areszcie w celu wydalenia,
- posiadacze Karty Polaka, w zakresie korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej w stanach nagłych, chyba że umowa międzynarodowa, w której RP jest stroną, przewiduje zasady bardziej korzystne.
Koszty świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych wyżej wymienionym osobom pokrywane są z budżetu państwa.
Szczegółowe informacje na temat świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych dostępne sa na stronie NFZ: przekierowanie na stronę NFZ
Kto poza kolejnością?
Uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością posiadają m.in.:
- kobiety w ciąży,
- osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności,
- świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężki i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu,
- osoby niepełnosprawne ze wskazaniem konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby,
- Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi,
- Zasłużeni Dawcy Przeszczepu,
- inwalidzi wojenni lub wojskowi
- żołnierze zastępczej służby wojskowej,
- cywilne niewidome ofiary działań wojennych,
- kombatanci,
- działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych,
- osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich,
- uprawnieni żołnierze i pracownicy oraz weterani poszkodowani, których ustalony uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30% .
Wyżej wymienione osoby mają prawo realizacji świadczenia:
- w dniu zgłoszenia,
- innym uzgodnionym terminie poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej listy oczekujących,
- w terminie nie późniejszym niż 7 dni od dnia zgłoszenia w przypadku wizyt u specjalisty.
Prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej NIE OZNACZA:
- prawa do swobodnego wybory konkretnego lekarza specjalisty czy lekarza udzielającego świadczeń w szpitalu,
- prawa obowiązującego jedynie przy pierwszorazowej wizycie celem udzielenia świadczenia - prawo to winno być respektowane każdorazowo, chyba, że jego terminowość wynika z indywidualnego procesu leczenia ustanowionego przez lekarza prowadzącego,
- prawa do pierwszeństwa w kolejce do rejestracji na dane świadczenia medyczne - pierwszeństwo w kolejce do "okienka rejestracyjnego", stanowi indywidualną normę wynikającą z regulaminu danego podmiotu leczniczego.
Szczegółowe informacje na tem zasad przyjęcia pacjetnów oraz dokumentów potwierdzkjących uprawnienia znajdują się na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia - przekierowanie na stronę NFZ
Przyjmowanie skarg i wniosków
Skargi i wnioski w formie pisemnej przyjmowane są zgodnie z zasadami przyjmowania i obiegu korespondencji określonymi w Instrukcji kancelaryjnej tj.:
- na adres: Górnośląskie Centrum Medyczne im. prof. Leszka Gieca Śląskiego Uniwersytetu Medycznego w Katowicach ul. Ziołowa 45-47, 40-635 Katowice - Ochojec
- e-mail:
- osobiście w sekretariacie Dyrektora, budynek administracji, pierwsze piętro, pokój nr 24
Skargi i wnioski w formie ustnej przyjmują :
- w przypadku skarg i wniosków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych Z-ca Dyrektora ds. Lecznictwa i Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta tj.:
- p.o. z-cy Dyrektora ds. Lecznictwa - prof. dr hab.n.med. Krystian Wita
tel. 32 35 98 953, 32 359 80 08
we wtorki w godz. 11:00-12:00, budynek GOK, pierwsze piętro,w pokoju nr 208, - Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta - dr Janina Lechowicz-Krejca
tel. 32 35 98 858
codziennie w godzinach od 7:00 - 14:35, budynek SSW, pierwsze piętro, pokój nr 134, - w przypadku skarg i wniosków nie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych (w zależności od merytorycznego zakresu skarg/wniosku):
- Dyrektor,
tel. 32 359 83 12,
budynek administracji, pierwsze piętro, pokój nr 24 - Z-ca Dyrektora ds. Ekonomiczno-Finansowych,
tel. 32 359 88 55,
budynek GOK, pierwsze piętro, pokój nr 101 - Z-ca ds. Technicznych
tel. 32 359 88 45,
budynek warsztatów technicznych, parter, pokój nr 1
Osobami uprawnionymi do rozpatrywania skarg i wniosków są:
- w przypadku skarg i wniosków związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych: Z-ca Dyrektora ds. Lecznictwa, Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta,
- w przypadku skarg i wniosków nie związanych z udzielaniem świadczeń zdrowotnych: Dyrektor, Z-ca Dyrektora ds. Ekonomiczno-Finansowych, Z-ca ds. Technicznych (w zależności od merytorycznego zakresu skarg/wniosku.
Osobę właściwą dla rozpatrzenia danej skargi wyznacza Dyrektor.
Jednostki zewnętrzne działające w interesie Praw Pacjenta:
- Rzecznik Praw Pacjenta – Bartłomiej Łukasz Chmielowiec
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
tel.: 22 532 82 50, fax.:22 532 82 30,
Telefoniczna Informacja Pacjenta
tel. 800 190 590
czynna pn. - pt. w godz. 8.00 - 18.00 - Rzecznik Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego – Grzegorz Pendrasik
telefon bezpośredni: 664 089 561;
e-mail
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
Departament ds. Zdrowia Psychicznego
ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
infolinia: 800 190 590,
- Biuro Działu Skarg i Wniosków Śląskiego OW NFZ
ul. Kossutha 13, 40-844 Katowice
tel. 32 735 05 45
infolinia : 800 190 590 - Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Pielęgniarek i Położnych
ul. Francuska 16, 40-027 Katowice - Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy
ul. Grażyńskiego 49a, 40-126 Katowice - Prezes Urzędu Ochrony Danych
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta - akty prawne dot. praw pacjenta - przekierowanie na stronę Rzecznika Praw Pacjenta
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót