Górnośląskie Centrum Medyczne - Szpital w Ochojcu - www.gcm.pl

top news port kali mstr galp mult
ban-header.jpg e341f13f59dad7ddcba918dde73c3dea
Zatrzymaj animacje
pl
en
de
ru
Kliknij, aby przetłumaczyć stronę na język ukraiński
ban-header-logo.png fdbe1e8f84f624332ebde349b6481ae3

Prawa Pacjenta

13.08.2013
  • Pdf
  • Drukuj
  • Powrót

Prawa Pacjenta

Edukacja Pacjentów jest jednym z elementów procesu podnoszenia standardu świadczeń opieki zdrowotnej. Im lepiej Pacjent będzie poinformowany, tym chętniej będzie współpracował z personelem medycznym.
Celem takiej współpracy jest partnerstwo i relacja oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu.

Gdzie są dostępne prawa pacjenta?

  1. Prawa Pacjenta dostępne są w każdej medycznej komórce organizacyjnej Szpitala.
  2. Prawa Pacjenta dla osób niewidomych opracowane alfabetem Braille'a dostępne są w : 
    • punktach przyjęć planowych w budynkach SSW i GOK - w dni powszednie w godz. od 7:00 do 15:00 
    • rejestracjach SOR w budynkach SSW i GOK - w dni powszednie od 15:00 do 7:00 oraz w dni wolne od pracy  
  3. Informator o prawach Pacjenta opracowany przez Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej dostępny w wersji elektronicznej - Poradnik o prawach pacjenta w formie obrazkowej książki - pdf 1,31 MB

poradnik o prawach pacjenta w formie obrazkowej

Komu przysługuje prawo do świadczeń?

Konstytucja gwarantuje każdemu prawo do ochrony zdrowia, jednak nie każdy ma prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z Ustawą, prawo do leczenia i korzystania ze świadczeń na zasadach w niej określonych mają ubezpieczeni, czyli:

  • wszystkie osoby objęte powszechnym, obowiązkowym i dobrowolnym ubezpieczeniem  zdrowotnym w Narodowym Funduszu Zdrowia,
  • członkowie rodziny osoby ubezpieczonej- zgłoszeni do ubezpieczenia: dzieci, małżonkowie – mąż, żona (ale nie konkubenci), krewni wstępni (rodzice, dziadkowie) pozostający z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym,
  • osoby nieubezpieczone (posiadające obywatelstwo polskie i zamieszkujące na terytorium RP),
  • osoby bezrobotne zarejestrowane w urzędzie pracy,
  • osoby uprawnione do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji.

Poza wymienionymi, do świadczeń mają prawo następujące osoby:

  • które były narażone na zakażenie poprzez kontakt z osobami zakażonymi lub materiałem zakaźnym – w zakresie badań w kierunku błonicy, cholery, czerwonki, duru brzusznego durów rzekomych A, B i C, nagminnego porażenia dziecięcego,
  • uzależnione od alkoholu – w zakresie leczenia odwykowego,
  • uzależnione od narkotyków,
  • z zaburzeniami psychicznymi – w zakresie psychiatrycznej opieki zdrowotnej,
  • pozbawione wolności,
  • cudzoziemcy umieszczeni w strzeżonym ośrodku lub przebywający w areszcie w celu wydalenia,
  • posiadacze Karty Polaka, w zakresie korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej w stanach nagłych, chyba że umowa międzynarodowa,  w której RP jest stroną, przewiduje zasady bardziej korzystne.

Koszty świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych wyżej wymienionym osobom pokrywane są z budżetu państwa.

Szczegółowe informacje na temat świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych dostępne sa na stronie NFZ: przekierowanie na stronę NFZ

Kto poza kolejnością?

Uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością posiadają m.in.:

  • kobiety w ciąży,
  • osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności, 
  • świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężki i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu,
  • osoby niepełnosprawne ze wskazaniem konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby,
  • Zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi,
  • Zasłużeni Dawcy Przeszczepu,
  • inwalidzi wojenni lub wojskowi 
  • żołnierze zastępczej służby wojskowej,
  • cywilne niewidome ofiary działań wojennych,
  • kombatanci,
  • działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych,
  • osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich,
  • uprawnieni żołnierze i pracownicy oraz weterani poszkodowani, których ustalony uszczerbek na zdrowiu wynosi co najmniej 30% .

Wyżej wymienione osoby mają prawo realizacji świadczenia:

  • w dniu zgłoszenia,
  • innym uzgodnionym terminie poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej listy oczekujących,
  • w terminie nie późniejszym niż 7 dni od dnia zgłoszenia w przypadku wizyt u specjalisty.

Prawo do korzystania poza kolejnością ze świadczeń opieki zdrowotnej NIE OZNACZA:

  • prawa do swobodnego wybory konkretnego lekarza specjalisty czy lekarza udzielającego świadczeń w szpitalu,
  • prawa obowiązującego jedynie przy pierwszorazowej wizycie celem udzielenia świadczenia - prawo to winno być respektowane każdorazowo, chyba, że jego terminowość wynika z indywidualnego procesu leczenia ustanowionego przez lekarza prowadzącego,
  • prawa do pierwszeństwa w kolejce do rejestracji na dane świadczenia medyczne - pierwszeństwo w kolejce do "okienka rejestracyjnego", stanowi indywidualną normę wynikającą z regulaminu danego podmiotu leczniczego.

Szczegółowe informacje na tem zasad przyjęcia pacjetnów oraz dokumentów potwierdzkjących uprawnienia znajdują się na stronie Narodowego Funduszu Zdrowia - przekierowanie na stronę NFZ

Przyjmowanie skarg i wniosków

Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta - dr Janina Lechowicz-Krejca
przyjmuje skargi i wnioski codziennie w godzinach od 7:00 - 14:35
tel. 32 35 98 858, parter, pokój nr 14, budynek GOK,

Droga dojścia do Pełnomocnika ds. Pacjentów - film - przekierowanie do strony YouTube

Skargi i wnioski są przyjmowane w formie pisemnej lub ustnie do protokołu, w zakresie wszystkich spraw związanych z realizacją zadań statutowych Szpitala

Skargi i wnioski przyjmują również:

  • kierownicy komórek organizacyjnych Szpitala, w których udzielane są świadczenia,
  • p.o. z-cy Dyrektora ds. Lecznictwa we wtorki w godz. 11:00-12:00 w pokoju nr 208, pierwsze piętro, budynek GOK, tel. 32 35 98 953, 32 359 80 08.

p.o. z-cy Dyrektora ds. Lecznictwa koordynuje całość spraw związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków w Szpitalu i nadzoruje postępowanie wyjaśniające. 

Jednostki zewnętrzne działające w interesie Praw Pacjenta:

  1. Rzecznik Praw Pacjenta – Bartłomiej Łukasz Chmielowiec
    Biuro Rzecznika Praw Pacjenta
    ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa

    tel.: 22 532 82 50, fax.:22 532 82 30, 


    Telefoniczna Informacja Pacjenta 
    tel. 800 190 590 
    czynna pn. - pt. w godz. 8.00 - 18.00  

  2. Biuro Działu Skarg i Wniosków Śląskiego OW NFZ
    ul. Kossutha 13, 40-844 Katowice
    tel. 32 735 05 45
    infolinia : 800 190 590
  3. Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Pielęgniarek i Położnych
    ul. Francuska 16, 40-027 Katowice
  4. Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy
    ul. Grażyńskiego 49a, 40-126 Katowice
  5. Prezes Urzędu Ochrony Danych 
    ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa

Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta - akty prawne dot. praw pacjenta - przekierowanie na stronę Rzecznika Praw Pacjenta

  • Pdf
  • Drukuj
  • Powrót