Prawa Pacjenta
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót
Edukacja Pacjentów jest jednym z elementów procesu podnoszenia standardu świadczeń opieki zdrowotnej. Im lepiej Pacjent będzie poinformowany, tym chętniej będzie współpracował z personelem medycznym.
Celem takiej współpracy jest partnerstwo i relacja oparta na wzajemnym szacunku i zaufaniu.
Prawa Pacjenta dostępne są w każdej medycznej komórce organizacyjnej Szpitala.
RODO - link do klauzuli informacyjnej
Prawa Pacjenta dla osób niewidomych opracowane alfabetem Braille'a dostępne są w :
- punktach przyjęć planowych w budynkach SSW i GOK
- w dni powszednie w godz. od 7:00 do 15:00 - rejestracjach SOR w budynkach SSW i GOK
- w dni powszednie od 15:00 do 7:00 oraz w dni wolne od pracy
Informator opracowany przez Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej.
ink do prawa pacjenta w formie obrakowej książki
Ustawa z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta
akty prawne dot. praw pacjenta - link
Prawo do świadczeń
Konstytucja gwarantuje każdemu prawo do ochrony zdrowia, jednak nie każdy ma prawo do świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Zgodnie z Ustawą, prawo do leczenia i korzystania ze świadczeń na zasadach w niej określonych mają ubezpieczeni, czyli:
- wszystkie osoby objęte powszechnym, obowiązkowym i dobrowolnym ubezpieczeniem zdrowotnym w Narodowym Funduszu Zdrowia;
- członkowie rodziny osoby ubezpieczonej- zgłoszeni do ubezpieczenia: dzieci, małżonkowie – mąż, żona(ale nie konkubenci), krewni wstępni (rodzice, dziadkowie) pozostający z ubezpieczonym we wspólnym gospodarstwie domowym;
- osoby nieubezpieczone (posiadające obywatelstwo polskie i zamieszkujące na terytorium RP)
- osoby bezrobotne zarejestrowane w urzędzie pracy
- osoby uprawnione do świadczeń na podstawie przepisów o koordynacji
Poza wymienionymi, do świadczeń mają prawo następujące osoby:
- które były narażone na zakażenie poprzez kontakt z osobami zakażonymi lub materiałem zakaźnym – w zakresie badań w kierunku błonicy, cholery, czerwonki, duru brzusznego durów rzekomych A, B i C, nagminnego porażenia dziecięcego;
- uzależnione od alkoholu – w zakresie leczenia odwykowego;
- uzależnione od narkotyków;
- z zaburzeniami psychicznymi – w zakresie psychiatrycznej opieki zdrowotnej;
- pozbawione wolności;
- cudzoziemcy umieszczeni w strzeżonym ośrodku lub przebywający w areszcie w celu wydalenia
- posiadacze Karty Polaka, w zakresie korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej w stanach nagłych, chyba że umowa międzynarodowa, w której RP jest stroną, przewiduje zasady bardziej korzystne.
Koszty świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych wyżej wymienionym osobom pokrywane są z budżetu państwa.
Szczegółowe informacje na temat świadczeń opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych dostępne sa na stronie NFZ : NFZ - prawo do świadczeń link
Poza kolejnością
Uprawnienia do korzystania ze świadczeń opieki zdrowotnej poza kolejnością posiadają m.in.:
- zasłużeni Honorowi Dawcy Krwi i Zasłużeni Dawcy Przeszczepu
- inwalidzi wojenni i wojskowi oraz osoby represjonowane
- kombatanci
- uprawnieni żołnierze i pracownicy oraz weterani poszkodowani - w zakresie leczenia urazów i chorób nabytych podczas wykonywania zadań poza granicami państwa
- kobiety w ciąży (od 01.01.2017)
- świadczeniobiorcy do 18 r.ż., u których stwierdzono ciężki i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie porodu (od 01.01.2017)
- działacze opozycji antykomunistycznej i osoby represjonowane z powodów politycznych (od 31.08.2017)
- osoby posiadające orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności (od 01.07.2018)
- osoby deportowane do pracy przymusowej oraz osadzone w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich (od 30.10.2018)
Szczegółowe informacje na tem zasad przyjęcia pacjetnów oraz dokumentów potwierdzkjących uprawnienia znajdują się na http://nfz.gov.pl/dla-pacjenta/prawa-pacjenta/uprawnienia-szczegolne/
Przyjmowanie skarg i wniosków
Pełnomocnik ds. Praw Pacjenta,
dr Janina Lechowicz-Krejca
przyjmuje skargi i wnioski codziennie w godzinach od 7:25 - 15.00
tel. 32/ 35 98 858, pokój nr 109, budynek GOK,
Skargi i wnioski są przyjmowane w zakresie wszystkich spraw związanych z realizacją zadań statutowych Szpitala
Skargi i wnioski przyjmują również:
- kierownicy komórek organizacyjnych Szpitala, w których udzielane są świadczenia,
- z-ca Dyrektora ds. Lecznictwa we wtorki w godz. 11:00-12:00 w pokoju nr 135, budynek SSW, tel.32 35 98 953, 32 359 80 08
Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie lub ustnie do protokołu.
Z-ca Dyrektora ds. Lecznictwa koordynuje całość spraw związanych z rozpatrywaniem skarg i wniosków w Szpitalu i nadzoruje postępowanie wyjaśniające.
Jednostki zewnętrzne działające w interesie Praw Pacjenta:
Rzecznik Praw Pacjenta – Bartłomiej Łukasz Chmielowiec
Biuro Rzecznika Praw Pacjenta ul. Młynarska 46, 01-171 Warszawa
tel.: (22) 532 - 82 – 50, fax.: (22) 532 - 82 – 30,
Telefoniczna Informacja Pacjenta
tel. 800 - 190 - 590
czynna pn. - pt. w godz. 8.00 - 18.00
Biuro Działu Skarg i Wniosków Śląskiego OW NFZ
ul. Kossutha 13, 40-844 Katowice
tel. 32/ 735 05 45
infolinia : 800 190 590
Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Pielęgniarek i Położnych
ul. Francuska 16, 40-027 Katowice
Okręgowy Rzecznik Odpowiedzialności Zawodowej Lekarzy
ul. Grażyńskiego 49a, 40-126 Katowice
Prezes Urzędu Ochrony Danych
ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa
- Poprzednia
- Następna
- Drukuj
- Powrót